Stiri


 

11.01.2017

URBAN LAB 2: TEHNOLOGIE INOVATIVĂ PENTRU REDUCEREA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL ÎN MEDII URBANE

Renault Trucks prezintă Urban Lab 2 - vehiculul său de distribuție - laborator, dezvoltat împreună cu șase parteneri, în cadrul proiectului cooperativ EDIT (Efficient Distribution Truck). Combinând tehnologii inovatoare în domeniul aerodinamicii, hibridizării motorului, al anvelopelor și al infrastructurii de comunicații, au fost obținute economii de combustibil de 13%.

 

În timp ce Optifuel Lab 1 și 2 erau vehicule experimentale dedicate Cercetării și Dezvoltării în transportul de lungă distanță, Urban Lab 2, proiectat pe baza unui vehicul Renault Trucks D WIDE Euro 6, de 19 t, are în vedere sectorul de distribuție urbană și regională. Camionul dispune de o tehnologie dezvoltată împreună cu șase parteneri, și anume Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA Lyon (LamCoS) and IFSTTAR (LICIT). Urban Lab 2 este rezultatul proiectului EDIT (Efficient Distribution Truck), finanțat de către Fondul Inter-Ministerial Unic, la care participă Regiunea Auvergne Rhône-Alpes, autoritățile metropolitane din Lyon, consiliul departamental Ain și  FEDER.

Scopul este de a oferi inovații accesibile până în anul 2020, concentrându-se pe patru zone cheie: aerodinamica, lanțul cinematic, conectivitatea și anvelopele.

Aerodinamica

Pentru a reduce coeficientul de frecare al camionului concept Urban Lab 2 - și, deci, consumul de combustibil - inginerii au lucrat asupra fluxului de aer de-a lungul vehiculului.

Lamberet și Renault Trucks au adaptat cabina, șasiul și caroseria frigorifică în funcție de recomandările specialiștilor în aerodinamică, îndeplinind, în același timp, cerințele legale și operaționale care vizează transportul sub temperatură controlată. Primul pas implică reducerea suprafeței frontale: „Unitatea frigorifică este, în mod normal, situată deasupra cabinei”, explică François Savoye, manager pentru strategia privind eficiența energetică la Renault Trucks. „Pe Urban Lab 2, am decis să îl poziționăm în ampatamentul vehiculului, pentru a elibera spațiul de deasupra capului și pentru a optimiza conexiunea dintre caroserie și autotractor, pentru a micșora înălțimea caroseriei și pentru a îmbunătăți fluxul de aer. Acest lucru înseamnă că putem încorpora un deflector de acoperiș, proiectat să asigure continuitate cu caroseria.” Reproiectatea arhitecturii interioare a caroseriei frigorifice a făcut progrese marcante în ceea ce privește forma acoperișului, fără a crește înălțimea. Cât despre lateralele vehiculului, acestea sunt prevăzute cu deflectoare din material textil. „Am folosit pentru prima dată un material textil acoperit cu PVC”, a adăugat François Savoye. „Când e întins și fixat pe deflectoarele laterale, oferă un sistem ușor, eficient și economic”.

Fluxul de aer lateral este, de asemenea, îmbunătățit, prin intermediul unor roți cu design aerodinamic și prin instalarea unor deflectoare posterioare care sunt în perfectă armonie cu arhitectura și continuitatea părții din spate a vehiculului. Treapta de acces este complet acoperită, datorită unei apărători mobile, deschise de extensiile ușilor, care asigură continuitatea între secțiunea superioară și cea inferioară a cabinei. Garda la sol este optimizată, prin adăugarea unor componente flexibile, optimizând, astfel, fluxul de aer la nivelul structurii de dedesubtul vehiculului. În fine, înlocuirea oglinzilor laterale cu un sistem de camere de luat vederi și ecrane interioare ajută, de asemenea, la reducerea rezistenței aerodinamice a vehiculului.

Stop&start și sistem micro-hibrid

Pentru a reduce consumul de combustibil, Urban Lab 2 se dovedește a fi inovativ și în ceea ce privește designul motorului, cu un sistem care combină tehnologia Stop&Start cu cea a micro-hibrizilor, dezvoltat în colaborare cu  Valeo. Sistemul Stop&Start întrerupe motorul atunci când vehiculul se oprește, de exemplu la lumina roșie a semaforului, reducând, astfel, consumul de combustibil. În plus, sistemul micro-hibrid recuperează energia „liberă”, cum ar fi cea generată la ridicarea piciorului de pe pedală sau în timpul frânării, prin intermediul unui dispozitiv electric reversibil, de înaltă putere (48 V). Această energie poate fi utilizată pentru alimentarea accesoriilor electrice ale vehiculului sau pentru reducerea forței mecanice solicitate de către motorul termic. Renault Trucks lucrează, de asemenea, împreună cu INSA Lyon, pentru a reduce fricțiunea în partea frontală a motorului, pentru a optimiza eficiența generală a sistemului micro-hibrid.

Conectivitate

Pentru Renault Trucks, șoferii joacă un rol cheie în reducerea consumului de combustibil. Acesta este motivul pentru care Urban Lab 2 dispune de tehnologie pentru a-i sprijini în timpul conducerii, prin conectarea vehiculului cu infrastructura. Lucrând împreună cu compania BeNomad, inginerii au dezvoltat un software special de navigație capabil să ofere o astfel de conectivitate. Pentru fiecare cursă, sistemul GPS propune cea mai eficientă rută, care consumă cel mai puțin combustibil, estimând atât durata călătoriei, cât și consumul. Acest software a fost configurat să ia in considerare nu numai consumul de combustibil, ci și, mai presus de toate, constrângerile operaționale ale unui vehicul de distribuție.

În fine, Urban Lab 2 este conectat la infrastructură pentru optimizarea traversării intersecțiilor pe undă verde. Când Urban Lab 2 se apropie de semafoare, primește informații de la acestea și sistemul calculează dacă este mai eficient să frâneze sau să accelereze, atunci când condițiile sau regulile de circulație permit acest lucru. Acest fapt limitează, astfel, conducerea de tip stop-start, care are un impact negativ asupra consumului de combustibil.

Experiența în ceea ce privește modelele de trafic a companiei LICIT a sprijinit Renault Trucks să integreze efectul traficului în consumul de combustibil.

Anvelope

Deja partener în cadrul proiectelor Optifuel Lab 1 și 2 projects, Michelin lucrează din nou împreună cu Renault Trucks, pentru a dezvolta anvelope pentru economia de energie, special proiectate pentru vehiculele de distribuție. „Obiectivul acestor anvelope este de a reduce și mai mult rezistența la rulare, fără un impact negativ asupra altor criterii de performanță, cum ar fi siguranța, aderența și longevitatea", explică Jean-François Cordonnier, manager de pre-dezvoltare anvelope de camion la Michelin.

Pentru aceasta, Michelin a mobilizat o gamă largă de tehnologii, în special cea denumită Infini-Coil, pentru a garanta anduranța anvelopelor și siguranța. În primul rând, profilul auto-generant asigură o tracțiune durabilă de-a lungul vieții anvelopei și, în al doilea rând, silica utilizată ca agent de ranforsare în cadrul profilului îmbunătățește compromisul între longevitate și rezistență la rulare.

În fine, Renault Trucks și partenerii săi și-au stabilit ambițiosul obiectiv de a reduce consumul de combustibil cu 13%, comparativ cu un vehicul Renault Trucks D WIDE similar. Vehiculul a fost testat pentru prima dată pe un circuit închis în noiembrie 2016 și va fi testat pe șosea la Bordeaux, începând din luna februarie 2017. Rezultatele vor fi prezentate la sfârșitul proiectului, programat pentru 2018.