Marturii


 

15.11.2019

Renault Trucks C Optitrack - Franța - Transports Ferrato

La volanul noului Renault Trucks C Optitrack începând din luna aprilie, Christian Vinet a avut deja oportunitatea de a testa performanțele acestui vehicul în cele mai variate condiții: pe șosele, pe șantiere sau pe suprafețe alunecoase. Vehiculul s-a dovedit a fi foarte manevrabil, versatil și robust.

  • TRANSPORTS FERRATO

    ACTIVITATE: închiriere de camioane cu șoferi pentru sectoarele de lucrări publice și construcție de drumuri.

    FONDATĂ: în 1962, în Marsilia.

    FLOTĂ: 55 de vehicule, incluzând 8 vehicule Renault Trucks T în proprietate și încă 4 în închiriere pe termen lung.

    PERSONAL: 50 angajați.

Ora 6 dimineața. La câțiva kilometri de Portul Vechi din Marsilia. Christian Vinet se pregătește să-și înceapă ziua de muncă la Transports Ferrato, o companie specializată în închirierea de camioane pentru lucrări publice și construcții de drumuri. Programul de astăzi include încărcarea unui utilaj mecanic de săpat de la șantierul naval La Ciotat și transportul acestuia către un șantier. Apoi, trebuie să transporte moloz către cariera Gardanne, pentru a fi reciclat și, în final, să ajungă la un șantier în Nordul orașului.
Acesta este un program care presupune cuplarea și decuplarea mai multor tipuri de semiremorci între două curse de transport. Și de ceva mai mult de o lună Christian Vinet lucrează pe un Renault Trucks C, echipat cu sistemul Optitrack, în configurație 4x2.


UN VEHICUL ADAPTAT ORICĂREI SITUAŢII


“Am vrut să înlocuiesc un cap tractor 6x4 cu un alt vehicul cu axă tandem capabil să tracteze 50 t,” explică Robert Ferrato.
“Trebuie să fie puternic și capabil să facă față tuturor tipurilor de situații pe suprafețe dificile. Și am adoptat decizia corectă”. Christian cuplează o semiremorcă platformă pentru transportul tancurilor și e gata să plece spre La Ciotat. “Conduc acest vehicul de o lună și până acum sunt foarte mulțumit de el, deoarece a dovedit calități la care nu mă așteptam, în special din partea unui 4x2!” Christian conduce camioane de 23 de ani. “Am început pe combinații autotractor-semiremorcă HGV pe autostradă, apoi am condus în transportul din domeniul lucrărilor publice. Dar sunt și mecanic.”
La această oră matinală, traficul este încă destul de fluent pe autostrada care merge de-a lungul coastei. Pentru a ajunge la șantierul naval, Christian trebuie să traverseze orașul vechi, să meargă de-a lungul vechiului port, să negocieze câteva viraje strânse etc. La Ciotat nu a fost proiectat pentru acest tip de vehicule, dar Christian ajunge la destinație fără nicio problemă. Utilajul este parcat pe un teren viran, înconjurat de câteva hangare datând de pe vremea anilor de glorie ai lui La Ciotat. Acum, șantierul naval primește un nou suflu de viață datorită construcției și mentenanței de super-yahturi. Câteva minute mai târziu, utilajul este securizat și fixat pe trailer și Christian pornește din nou la drum. Traficul este acum mai dens, cu încetiniri frecvente, chiar opriri și porniri din rampă. “Sunt impresionat de ținuta de drum a modelului Renault Trucks C. Schimbarea vitezelor este lină, datorită cutiei automatizate de viteze, care este bine calibrată. Trebuie doar să setezi pilotul automat pe modul de croazieră iar vehiculul încetinește singur. Nu trebuie să folosesc pedala de frână prea mult.” Ușurința în conducere are un impact pozitiv asupra consumului. “Comparativ cu modelul anterior Renault Premium în aceeași configurație, poți economisi cu ușurință între 160 și 180 l. Atunci când conduci în modul automat, nu ieși niciodată din zona verde.”


VERSATILITATE OFF-ROAD


O dată ce s-a întors la garajul companiei Transports Ferrato, este momentul să schimbe trailerul. Christian cuplează o semiremorcă basculabilă încărcată cu moloz pentru cariera Gardanne, aflată la 40 km de Marsilia. Condițiile locale pot complica lucrurile: a plouat mult în ultima vreme și terenul din carieră va fi, probabil, noroios și alunecos. Această carieră de cretă reciclează acum deșeuri provenind de pe șantiere pentru a le transforma în materiale de construcții.
Odată ajuns, Christian conduce ansamblul cu o masă totală de 27 t către zona de descărcare, printr-un labirint de drumuri alunecoase neamenajate, pe pante abrupte. “Imediat ce parcursul devine dificil și simți partea din spate că începe să alunece, trebuie să treci imediat pe Optitrack pentru a activa tracțiunea față.” Apoi, în condiții care ar face de obicei un 6x4 să-și piardă tracțiunea și să își stopeze înaintarea, C Optitrack este capabil să depășească toate obstacolele. “Trebuie doar să apăs pe un buton pe bord pentru a activa sistemul Optitrack. După care pot să uit de el, pentru că, o dată ce vehiculul atinge viteza de 25 km/h, se dezactivează automat.”
Acest lucru îi oferă lui Christian calmul necesar pentru a se concentra asupra condusului, pentru a negocia curbele și pantele cu viteza potrivită. Când ajunge în zona de descărcare, trebuie să urce cu spatele către partea de sus a grămezii de moloz. O manevră pe care C Optitrack o poate aborda cu ușurință. “La această urcare, m-am blocat deja de câteva ori cu alte camioane, fiind pus în imposibilitatea de a mă mișca, deoarece bara s-a afundat în moloz; C Optitrack are o gardă la sol mult mai mare și un unghi al barei de protecție care îi permite să meargă oriunde, chiar și pe suprafețe ‘îngrozitoare’!”


“Poți să răstorni munții cu el, este de neoprit.”


Christian Vinet,
șofer la Transports Ferrato

 

ÎMBUNĂTĂŢIRI TANGIBILE


C Optitrack a fost, de asemenea, testat prin cuplarea unui trailer-utilaj pentru turnarea mixturilor asfaltice fierbinți. O operațiune lungă și delicată, care durează cel puțin trei sferturi de oră. “Aceste trailere sunt extrem de grele și pot avea o lungime de până la 30 m. Trebuie reamintit faptul că acest tip de manevre trebuie să aibă o acuratețe la nivel de centimetru, înainte, înapoi, iar și iar... Și, în general, după trei sferturi de oră, ambreiajul este aproape incandescent.”
O dată mai mult, Christian nu-și poate ascunde surpriza în fața performanțelor modelului C Optitrack.
“Este incredibil de manevrabil, am fost uimit de pornirea lină la folosirea tracțiunii integrale. Am fost capabil să mișc un trailer care a fost staționat pentru foarte mult timp și care avea ceva probleme la sistemul de frânare! Sistemul Optitrack permite tracțiunii spate să îl miște, dar foarte ușor, fără să facă ambreiajul să protesteze.” Ochiul de mecanic analizează atent și fără compromisuri performanțele vehiculului său. Deoarece clientul este acolo și își poate forma propria sa opinie în privința prestației vehiculului pe care l-a angajat și va decide dacă va avea încă o dată încredere în el... sau nu! “Și-a creat o reputație foarte bună pe șantiere, atât de bună încât am deja comenzi care se întind până la anul.”

DURANCE GRANULATS

Situată în cariera de cretă din Gardanne, compania Durance Granulats extrage cretă din roci aluvionare și reciclează deșeuri inerte (nepoluante) provenite din industria de construcții pentru a produce materiale pentru aceeași industrie. “Compania este un pionier în acest domeniu în regiune”, subliniază Alexandre Liegeon, managerul sitului. “În fiecare an, siturile noastre – Gardanne și Meyrargues – preiau aproximativ 300.000 t de materiale inerte precum și basculante de moloz de la facilitățile de management al deșeurilor.” Aceasta este o piață aflată în expansiune rapidă, deoarece materialele de construcții reciclate sunt mai ieftine și de calitate mai bună decât produsele naturale. “Procesul de reciclare ne permite să păstrăm aceleași proprietăți deținute de materialele originale.” Această activitate implică un du-te-vino necontenit de camioane pe drumurile carierei, transportând materiale pentru a fi descărcate sau produse finite pentru a fi livrate. În prezent, 60 procente din moloz sunt reciclate pentru a primi o nouă viață ca agregate, echivalentul consumului anual a 20.000 locuitori. Aceasta este o activitate care face posibilă, printre altele, conservarea resurselor naturale, evitarea acumulării de deșeuri în centrele de stocare și limitarea impactului traficului rutier prin încurajarea fluxurilor bidirecționale de transport.

CONFORTUL, MÂNĂ ÎN MÂNĂ CU SIGURANŢA ŞI ROBUSTEŢEA


“Am petrecut 6-7 ore pe zi în acest camion, fără a socoti încărcările, descărcările și schimbările de semiremorci”, subliniază Christian. “În interiorul cabinei Renault Trucks C este o liniște deplină, datorită geamurilor duble. Totul a fost bine proiectat, cu toate elementele de control la îndemână. Sistemul Bluetooth® a fost îmbunătățit considerabil. Computerul este intuitiv, compartimentele de depozitare sunt spațioase, cușeta este confortabilă... Acest lucru înseamnă că e o plăcere să vin la lucru în fiecare dimineață, sunt mai puțin stresat și nu mai obosesc atât de tare. Putem să ne programăm tahograful să emită un semnal de avertizare cu 10, 15 sau 20 de minute înainte de a trebui să ne oprim, iar asta ne dă timp să găsim o parcare.” Un grad de confort care se menține la același nivel pe orice teren.
“Am fost surprins să găsesc această cabină atât de confortabilă; este pe amortizoare de șocuri, în loc de perne de aer, așa cum era vechiul meu Renault Premium. Chiar dacă rulăm pe teren pietros sau noroios, cabina rămâne stabilă și compensează întotdeauna eficient”. Bara de oțel, garda la sol înaltă și o șa de cuplare ranforsată sunt tot atâtea elemente care cresc gradul de siguranță și fiabilitate a vehiculului. Pentru Robert Ferrato, C Optitrack primește cele mai mari note. “Am vrut un tractor 4x4 manevrabil care să ofere în același timp performanțe înalte și să fie economic, nu numai în ceea ce privește consumul de combustibil, dar și în termenii uzurii anvelopelor, frânelor, ambreiajului, etc. E drept că acest vehicul este încă destul de nou, dar până acum suntem mulțumiți, iar clienții noștri cer mai mult!”

BENEFICIILE PRODUSULUI

SISTEMUL OPTITRACK
Două motoare hidraulice montate în roțile din față ale modelului Renault Trucks C permit vehiculului să beneficieze temporar de tracțiune integrală. Ușor de activat, Optitrack acționează în intervalul de viteză cuprins între 0 și 25 km/h, la depășirea acestui prag dezactivându-se automat. Sistemul este asociat cu o cutie de viteze manuală automatizată Optidriver și este compatibil cu retarderul hidraulic Voith. Acest lucru permite unui vehicul echipat cu Optitrack să fie versatil, economic și puternic în același timp, precum și să transporte o sarcină utilă mai mare decât un vehicul convențional cu tracțiune integrală. Renault Trucks C Optitrack are o rază de bracaj care îi permite să meargă oriunde și să facă față cu brio situațiilor dificile pe orice tip de teren.